Gisteren publiceerde Minister Ploumen van Buitenlandse Handel een witte lijst van duurzame kledingmerken. Een zestigtal bedrijven dat duurzame kleding verkoopt of druk bezig is dat binnen 5 jaar te doen. De lijst wordt jaarlijks geüpdate en telkens worden niet alleen nieuwe binnenkomers op de lijst bekendgemaakt, maar ook de afvallers. Gaat dit covenant de Nederlandse kledingmarkt echt verduurzamen?

Een beetje bemoeienis van een machtig orgaan (zoals Het Rijk) klinkt in eerste instantie als precies wat er nodig is om eerlijke kledingproductie op grote schaal van de grond te krijgen. Dus, is dit ‘m? De ommekeer naar een eerlijke en gezonde kledingindustrie?

Zestig bedrijven ondertekenden het Covenant Duurzame Kleding en Textiel, waaronder verwachte namen zoals Vanillia, HEMA en G-Star Raw die nu al veel aan duurzaamheid doen. Denk aan winkels uit duurzaam hout, biologische shirts en broeken van afvalplastic. Maar ook Zeeman, WE en Sting staan op de lijst… Wat wordt er eigenlijk van ze verwacht?

Het covenant zelf is slecht door te komen voor de onervaren lezer, dus hier de afspraken concreet op een rijtje:

  1. Geen discriminatie op de werkvloer
  2. Geen kinderarbeid (kinderen jonger dan 15)
  3. Geen gedwongen arbeid (moderne slavernij)
  4. Vanaf 2020: een leefbaar loon
  5. Een veilige en gezonde werkplek
  6. Vrijheid van vakvereniging
  7. Duurzaam grondstofgebruik (o.a. recyclen)
  8. Minimaal waterverbruik en -vervuiling
  9. Tegengaan van dierenleed
Ploumen witte lijst duurzame kleding textiel
Minister Lilliane Ploumen van Buitenlandse Handel presenteert witte lijst duurzame kledingmerken

Een witte lijst van duurzame kleding, gemaakt onder goede arbeidsomstandigheden en met zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. “Een veelgehoorde klacht van consumenten is dat ze wel duurzame kleding willen kopen, maar niet weten waar ze die kunnen krijgen,” aldus Minister Ploumen. “Deze lijst gaat ze absoluut helpen.”
(het is dus een minder geavanceerde versie van Bewust in de Buurt, eigenlijk 😉 ).

Maar gaat het ook helpen? Piere Hupperts, voorzitter van het covenant: “Dat de handtekeningen zijn gezet, betekent dat de bedrijven nu de verantwoordelijkheid moeten gaan nemen en vanaf nu gaan werken aan de doelstellingen.” Dat moet in de komende 5 jaar gaan gebeuren, want zo lang zitten de ondertekenaars aan de verklaring vast.

Niet te vroeg juichen dus. Minister Ploumen: “Er zijn absoluut nog geen garanties te geven. Er zitten merken tussen die het al een heel eind op orde hebben, maar ook waar nog veel bij moet gebeuren.”

Overal duurzame kleding? Nog niet.

Op dit moment is het moeilijk inschatten hoe effectief dit covenant zal zijn. Dit is het eerste covenant van zijn soort ter wereld. Schone Kleren Campagne (SKC) doet niet mee omdat er te weinig concrete doelen in het covenant staan en H&M en Primark hebben voorlopig bedankt om waarschijnlijk de tegenovergestelde reden.

Voor de bedrijven die wel op de lijst staan, is het tot nu toe vooral véél te positieve marketing. De witte lijst is namelijk geen lijst van duurzame kledingmerken. Ze hebben enkel beloofd de komende 5 jaar stappen te gaan zetten. Tegen die tijd heeft de winkelende mens misschien ook iets aan de lijst.

In ieder geval is de minister niet naïef geweest. “De kracht van het convenant is dat we niet alleen afspraken maken over wat we gaan doen, maar ook over hoe we de voortgang gaan controleren en elkaar gaan aanspreken op onze resultaten. Het convenant is vrijwillig, maar niet vrijblijvend.”

Tot die tijd is er Bewust in de Buurt.

Dit is een artikel van Jacob Adriani

Mede-oprichter van Bewust in de Buurt. Marketing en communicatie bij Brendly. Schrijver. Grappenmaker. Zondagskind. Gelukkig. Klik hier voor alle artikelen van Jacob.

Praat mee over dit artikel