Dus. Je wilt minder vlees eten. Meer plantaardig, en zo. Misschien heb je besloten om vegetariër of veganist te worden. Nice! Maar… waar moet je in godsnaam beginnen? In mijn twee jaar als veganist heb ik aardig wat geleerd over hoe je dit het beste aan kunt pakken (en hoe niet). Dus bij deze: een paar pro-tips! 😉

Middagje Netflix

Het aller-, allerbelangrijkste? Vraag jezelf waaróm je eigenlijk anders zou willen eten/drinken/kopen. Doe je het alleen omdat het ineens hip blijkt te worden, dan is de kans groot dat je op zaterdag om 3 uur ‘s nachts toch bezwijkt voor een Febo kroket of Big Mac. Dus: lees jezelf in! Of beter gezegd: kijk jezelf in, met behulp van verschillende documentaires (bijvoorbeeld 101 reasons to go vegan, Earthlings, Cowspiracy, en Forks over Knives). Hoe meer je leert over de schadelijke gevolgen van vlees, vis en zuivel op het milieu, het dierenleed dat erachter schuilgaat, en de negatieve effecten ervan op je eigen gezondheid, hoe makkelijker het is om andere keuzes te gaan maken. Na een middagje netflixen kijk je ineens heel anders tegen dingen aan, en wat je ook met deze informatie besluit te doen, jezelf informeren kan nooit kwaad!

Stap voor stap

Misschien werkt het voor jou om in één keer alle dierlijke producten uit je leven te bannen. Maar ben je het gewend elke week drie liter melk, een kilo kaas, en vijf pepperoni-pizza’s naar binnen te werken, dan zul je dit waarschijnlijk niet volhouden. Sterker nog, na een paar dagen plantaardig eten zal het waarschijnlijk als zó’n straf gaan voelen dat je er mee kapt en stellig besluit om nooit, maar dan ook nóóit meer tofu te eten. Stap voor stap, dus! Bestel eens een soja-cappuccino in plaats van een normale (scheelt zo’n 100 liter water!), of probeer eerst om thuis alleen nog maar vega(n) te eten. Hou wel in gedachten waar je uiteindelijk naar toe wil; Meatless Mondays zijn een goed initiatief (vooral voor de beginnende flexitariër), maar met zes dagen per week vlees eten wordt de wereld nog niet gered. Waarom wilde je dit ookalweer?

Maar… eiwit?

Een van de dingen die ik het vaakst te horen krijg als ik zeg dat ik veganist ben, is: Maar waar haal je je eiwit (ijzer/calcium/vitamine B) dan vandaan? Uit planten, dus! Zo krijgen de koeien, varkens, schapen en kippen het immers ook binnen. Het is slim om een vitamine B12 supplement te nemen (lees hier waarom) en gevarieerd te eten – maar dat laatste lijkt me sowieso een goed idee, voor iedereen. Ben je al een tijdje vega(n), dan kun je overwegen om een keer bloed te laten testen via de huisarts om te zien of je alles binnenkrijgt. Dit heb ik laatst gedaan en alles ziet er goed uit. Niet teveel zorgen maken, dus!

Meer dan eten

Heb je het plantaardig eten een beetje onder de knie? Vergeet ook niet verder te kijken dan wat er op je bord ligt. Dieren worden gebruikt voor de materialen van je kleding en schoenen, om je make-up en shampoo op te testen, en als bron van vermaak (Blackfish gezien, anyone?). Een nepleren jasje kan minstens zo mooi zijn als een echte, en een proefdiervrije nagellak minstens zo goed (en goedkoop) als eentje die wel op dieren is getest. Het kost misschien even moeite om erachter te komen welke merken dier- en milieuvriendelijker zijn, maar daar is Bewust in de Buurt voor bedacht. Bovendien geldt: hoe meer vraag, hoe meer aanbod. Koop je bij de juiste winkels, dan zul je over een paar jaar alleen maar meer keuze hebben.

Bepaal je eigen ‘normaal’

Iets wat veel mensen tegenhoudt om anders te gaan eten of leven is een sociale omgeving die het er niet mee eens is, of het niet begrijpt. Onthou dat het aan jou is om te bepalen waar je je geld aan uit geeft, of wat je in je mond stopt. Het is aan jou om te bepalen wat je normen en waarden zijn en te beslissen om deze in de praktijk toe te passen — ook als dit niet de norm is in je omgeving.

Dit is een artikel van Charlotte Nijhuis

Stagair Bewust in de Buurt. Student vanalles. Veganist in de fijnste zin van het woord. Zelfbenoemd dichteres en grammaticanerd. Leergierig.

Praat mee over dit artikel